Met enige regelmaat adverteert Saal-Digital op social media met acties voor diverse fotoproducten. In het verleden had ik al naar tevredenheid gebruik gemaakt van een actie en nu werd mijn interesse gewekt door een fotoboek uit de Professional Line. Met een voucher van 100€ kwam een professioneel fotoboek relatief simpel binnen mijn bereik. Maar voordat je aan de slag kan gaan met het maken van je fotoboek wil Saal-Digital nog wel even naar jouw digital footprint op het web kijken. Ik heb geen idee of ze ook daadwerkelijk verzoeken afwijzen en op welke criteria dat dan zou gebeuren.
Keuze maken
Zoals gezegd was de voucher geldig voor een fotoboek uit de categorie ‘professional line’. Dat is meteen al een duurdere keuze zodat je sneller de waarde van de voucher bereikt. Een ruime selectie van de foto’s is vooraf gemaakt en dan is het zaak om de software te openen. Deze software is gemakkelijk te downloaden van de site en werkt redelijk intuïtief. De allerbelangrijkste keuze van zo’n fotoboek is voor mij toch de keuze van het papier. Die bepaalt hoe de foto’s er later uit komen te zien. Opties zoals keuze van de kaft zijn van veel minder belang, al doet dat wel iets voor de uitstraling van het geheel. Van verschillende medefotografen krijg ik het advies om highend mat fotopapier te kiezen. Die goede raad volg ik op. Om te kunnen spelen met verschillende soorten uitsnedes lijkt me een vierkant boek de beste keuze. Het wordt 30x30cm.
Per pagina plaats ik 1 foto op een witte achtergrond. Bij enkele commerciële fotoboeken die ik bezit vind ik dat een prettig concept en waarom dan afwijken? Al veel te snel is het tegoed van de voucher opgeraakt en graag wil ik nog meer foto’s toevoegen aan het boek. Natuurlijk besef ik dat dat de kracht is van zo’n aanbieding. De producent hoopt hier op. Maar bij een vorig project ben ik gestopt toen de waarde van de voucher opraakte. Van die beslissing heb ik nu nog spijt omdat het fotoalbum niet compleet aanvoelt. Nu ga ik dus voor uitbreiding en zal uiteindelijk 45€ bijbetalen. Als het fotoboek de gewenste uitstraling krijgt is het dat zeker waard. Zonder die voucher zou ik waarschijnlijk niet snel 145€ hebben uitgegeven aan een fotoboek voor mezelf.
De kaft zal worden voorzien van een 4mm dikke acryl cover en voor de achterkant houd ik het bij eenvoudige structuren in leisteen grijs. Vanwege de grijze structuren wijk ik op de voorzijde af van de beelden in het boek en kies een zwart-witte afbeelding. Daarboven simpelweg de titel in een eenvoudig font. ‘Less is More’, zullen we maar zeggen.
Het fotoboek
En dan volgt het uur van de waarheid. Geduldig wacht ik totdat mijn project op de mat valt en mijn foto’s in een professioneel boek kan aanschouwen. Plof! daar istie al. Meteen het boek openslaan om het resultaat te beoordelen. Erg blij dat ik goed geluisterd heb naar de papierkeuze. HighEnd mat voorkomt die glans die je bijvoorbeeld bij zijdemat wel hebt. Dit vind ik een vooruitgang ten opzichte van mijn vorige boek. Alle foto’s zijn zonder artefacten gedrukt en de kleuren komen goed over. Mijn donkerste foto’s komen echter wel veel donkerder over dan verwacht. Heb ik me daar verkeken op het licht dat een monitor iedere foto meegeeft? Waarschijnlijk wel. Iets om een volgende keer rekening mee te houden. Bij nader inzien is die ‘dark mood’ wel passend en ik laat het daarbij. Ik heb overigens ook geen keuze.
Dan sla ik het boek dicht en ben tevreden met het resultaat. Maar is dat wel zo?
Klachten procedure
Een fotoboek gaat met name over de foto’s die in het boek staan. De kaft is de leuke verpakking eromheen. Precies daar schort het nu. Wanneer ik het boek dichtsla valt op hoe scheef de kaft is gelijmd. Totaal niet professioneel. Heel enthousiast sprong ik direct naar de inhoud. Nu blijkt de verpakking een domper op het geheel. Zo kan het product echt niet op de salontafel getoond worden. Vandaar dat ik snel contact zoek met de service afdeling van Saal-Digital. Een goede organisatie leer je pas kennen wanneer er klachten worden afgehandeld. Snel na het indienen van de klacht vraagt Saal terecht om foto’s van het probleem. Na ontvangen van de foto’s stuurt Saal-Digital een nette e-mail met excuses en zonder pardon wordt kostenloos een nieuw fotoboek in bestelling gezet. Dat is echte service.
Een beetje benauwd wacht ik nu het nieuwe boek af. Onterecht, blijkt als het nieuwe boek op de mat ploft. Deze keer ziet alles er prima uit. Alle foto’s hebben exact dezelfde afwerking en kwaliteit als de vorige keer. Nu heb ik een kwalitatief goed boek in handen met de beloofde professionele uitstraling zoals ik het herken van de betere commerciële producten. Een genot om door te bladeren.